Copyright © Ummu Sumayyah's Online Market
Design by Dzignine
Tuesday 8 October 2013

Tipu Daya Dunia

Bismillah

Teks : Ummu Sumayyah


Janganlah terpedaya dengan kehidupan dunia kerana sesungguhnya kehidupan dunia ini umpama kabus di pagi hari, melihatnya dalam masa yang singkat lalu hilang dibawa angin. Kebanyakan kita hanya sibuk dengan urusan-urusan duniawi sehingga kita lupa bahawa kesenangan dunia ini hanyalah sementara. Syaitan pula akan sentiasa mengambil peluang untuk menggoda kita supaya menikmati kesenangan-kesenangan dunia dengan melanggar perintah Allah. Jadi berwaspadalah kita supaya jangan menjerumuskan diri di dalam dosa dan kesenangan-kesenangan dunia yang menipu tetapi ikutilah peritah Allah dan Rasul agar kehidupan kita dirahmati Allah sentiasa.

Ketahuilah sesungguhnya kehidupan akhirat adalah sebenar-benar kehidupan yang akan membawa manusia kepada kehidupan yang kekal abadi. Oleh itu sama-samalah kita persiapkan diri dengan bekalan untuk menuju perjalanan yang panjang ini. Gunakanlah masa yang singkat di dunia ini dengan sebaik mungkin untuk mendapat kebahagiaan hidup di akhirat nanti. Hanya ada dua destinasi samada syurga atau neraka. Yang mana satu pilihan anda?  



Firman Allah dalam surah Al-Hadid : 20

"Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu"(Al-Hadiid 57:20)

 



 

0 comments:

Post a Comment