Copyright © Ummu Sumayyah's Online Market
Design by Dzignine
Friday 6 December 2013

Penawar Segala Penyakit

Bismillah

Teks : Ummu Sumayyah


Seperti yang saya katakan pada entri sebelum ini bahawa sudah menjadi rutin harian keluarga saya iaitu kami memang mengamalkan minum minyak habbatussawda dicampur dengan air madu asli. Saya mula mengenali biji jintan hitam (habbahtussawda) ini ketika saya dan suami pergi menunaikan haji di Mekah kira-kira 16 tahun yang lalu. Pada waktu itulah saya tahu yang rupa-rupanya jintan hitam ini mempunyai banyak khasiat. Oleh kerana bentuknya yang berbiji-biji seperti rempah dan hitam warnanya, maka pada waktu itu saya dan suami tidak berapa berminat untuk membeli dan mencuba kerana memikirkan susah untuk dimakan.


Sehinggalah beberapa tahun selepas kami pulang dari Mekah, suami saya selalu mengalami masalah demam tongsil dan sering keluar masuk hospital.  Keadaan tongsilnya semakin bertambah serius sehingga doktor menasihatkan beliau membuat pembedahan membuang tongsil tersebut. Apabila mendengar penjelasan dari doktor, suami saya merasa ragu-ragu untuk mengatakan persetujuannya lalu dia pergi meminta nasihat rakan-rakan yang mempunyai pengalaman membuang tongsil. Berbagai-bagai pendapat telah diterimanya ada yang positif dan ada yang negatif.


Dengan takdir Allah, tiba-tiba salah seorang sahabat suami saya menasihatkan beliau untuk mencuba minyak habbatussawda, katanya minyak itu bagus untuk segala penyakit, dan manalah tahu ianya juga sesuai untuk penyakit suami saya. Lalu sahabat itu juga meminta kami pergi berjumpa dengan rakannya seorang bekas Professor UPM yang mengeluarkan minyak habbatussawda hasil daripada kajian beliau sendiri. Lalu kami pun tidak membuang masa lagi terus menghubungi Professor tersebut dan membuat temu janji untuk berjumpa dengannya. Setelah berjumpa dan mendengar penerangan dari Professor tersebut, kami pun sangat-sangat berpuas hati, lalu suami saya terus membeli minyak habbatussawda yang dibuat oleh Professor tersebut beberapa botol.


Dengan izin Allah, setelah meminum minyak habbatussawda yang dibuat oleh Professor tersebut selama beberapa minggu, keadaan tongsil suami saya semakin pulih dan demamnya juga sudah jarang-jarang. Kalau mengalami demam sekali pun tongsilnya sudah tidak bengkak seperti dulu lagi. Nampak perubahan yang amat ketara pada kesihatan suami saya. Alhamdulillah sehingga sekarang suami saya masih mempunyai tongsil tanpa perlu membuangnya. Selain masalah tongsil, minyak habbahtussawda ini juga bagus untuk resedung. Saya sendiri mempunyai masalah resedung yang agak serius. Saya sensitif dengan habuk. Kalau keadaan berhabuk, saya akan bersin tidak berhenti-henti dan selalu selsema. Professor itu menasihatkan saya selain minum minyak habbahtussawda, saya juga dinasihatkan untuk menyedut wap minyak tersebut, caranya dengan letakkan air panas di dalam mangkuk dan tuang kan beberapa titik minyak habbatussawda kemudian selubungkan kepala dengan dengan kain yang tebal supaya wapnya tidak keluar, sambil itu saya perlu menyedut wap minyak habbatussawda  melalui hidung seterusnya melalui mulut. Selepas beberapa minit hingus serta kahak saya  keluar dengan banyaknya.  Apabila proses tersebut selesai, saya merasakan sistem pernafasan saya pulih seperti biasa tiada lagi yang tersumbat. Alhamdulillah beberapa lama selepas itu, masalah resedung saya sudah hilang. Sehingga sekarang sekiranya saya mula rasa selsema atau bersin-bersin, saya akan ulangi langkah yang sama.


Bukan saya dan suami sahaja yang mengamalkan minyak habbahtussawda ini, bahkan semua anak-anak saya juga mengamalkan minum minyak habbatussawda bersama air madu sehinggakan anak bongsu saya yang berumur lima tahun, sekiranya dia merasa tidak sedap badan atau badan rasa nak demam, dia dengan sendirinya minta disuapkan dengan minyak habbatussawda ini. Ketika hamil pun saya minumnya. Begitu juga setelah melahirkan anak walaupun saya makan ubat bersalin seperti akar kayu atau jamu bersalin tetapi saya tetap juga akan minum minyak habahtussawda ini. Alhamdulillah bayi saya hanya cukup dengan minum susu badan tanpa perlu disulam dengan susu formula. Walaupun sesetengah orang mereka berkata tekak mereka tidak boleh minum minyak. Mereka lebih suka memakan pil atau serbuk habbatussawda.


Tetapi bagi saya kenapa saya memilih minyak berbanding pil atau serbuk kerana cara terbaik untuk mengambil habbahtussawda sebagai penawar ialah dengan meminum minyaknya. Kerana apabila kita minum minyak perut kita tidak perlu lagi memproses minyak tersebut, sebaik sahaja minyak itu sentuh pada lidah kita yang sensitif, syarat-syarat tertentu akan dihantar terus ke otak dan proses penyembuhan sudah mula berlaku. Berbanding dengan pil atau serbuk, proses penyembuhan akan mengambil masa. Walaupun rasa dan bau minyaknya agak kuat tetapi di situlah letaknya rahsia kemujarabannya.


Tambahan pula minyak habbatussawda yang saya minum itu saya tahu bagaimana minyak itu diproses dari mula hingga ia menghasilkan minyak. Ianya dihasilkan melalui proses perahan sejuk "cold-press" dibawah paras suhu 30 darjah celcius. Suhu yang tinggi boleh merosakkan mutu minyak yang dihasilkan.  Proses perahan sejuk ini adalah lebih berkesan kerana ia dapat mengekalkan semua vitamin, mineral dan asid amino di dalam minyak itu. Dan ini dapat meningkatkan sistem imun dalam tubuh kita.


Kesimpulannya :

"Hendaklah kamu mengunakan Al-Habbatus sauda' kerana sesungguhnya terdapat padanya penawar untuk segala penyakit kecuali MATI",

(Al-Bukhari)

Sesiapa yang ingin mencuba minyak habbatussawda yang saya amalkan bolehlah menghubungi saya melalui telefon @ whatsapp 0132270840 (Ummu Sumayyah)


 Minyak habbahtussawda 100% 

60ml - RM25





500ml - RM90


Minyak Habbahtussawda dengan Halba. 60ml - RM35





Dan ini adalah gambar sample minyak habbatussawda kami:




Sila rujuk di SINI, kami menawarkan kepada anda tiga pilihan Habbahtussawda.

0 comments:

Post a Comment