Copyright © Ummu Sumayyah's Online Market
Design by Dzignine
Sunday 22 December 2013

Trend Pakaian Wanita Zaman Sekarang

Bismillah

Teks : Ummu Sumayyah

Seperti yang kita semua maklumi bahawa musuh-musuh Islam berusaha dengan sekuat tenaga untuk menggelincirkan wanita islam. Mereka mempengaruhi wanita-wanita islam dengan cara yang halus dan kotor supaya mereka dapat memalingkannya dari jalan Rabbnya dengan memproduksi bermacam-macam gaya dan bentuk fesyen-fesyen pakaian terkini mengikut perubahan zaman.

Terdapat dalam sahih muslim dari sahabat Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda (yang artinya):

“Ada dua golongan dari ahli neraka yang aku belum pernah melihatnya:

Pertama, suatu kaum yang memiliki cambuk seperti ekor-ekor sapi yang dipakai untuk memukul manusia; 

Kedua, wanita-wanita yang berpakaian tetapi telanjang lenggak lenggok di kepalanya ada sanggul seperti punduk unta. 

Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mendapatkan baunya dan sesungguhnya bau syurga itu akan dapat dihidu dari jarak ini dan itu.”

Telanjang yang dimaksudkan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam itu bermaksud mereka yang memakai pakaian tetapi tidak menutupi apa yang sepatutnya ditutupi, pakaian yang dipakai itu samada pendeknya atau tipisnya atau kerana ketatnya, ada di antaranya yang terbuka dibagian dadanya, terbelah sana terbelah sini maka kerana yang demikian itu menyelisihi perintah Allah, dimana Allah berfirman :

 “Dan hendaknya mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya” ( QS An Nur: 31 )

Berkata Al Qurthubi dalam tafsirnya : “Secara praktikalnya adalah hendaknya wanita memakai kain kerudung untuk menutup dadanya.” 

Oleh itu kita sebagai ibubapa atau wali kepada orang-orang yang dibawah tanggungan kita harus melarang mereka terutama anak-anak gadis kita dari memakai pakaian yang haram dan keluar rumah dengan bertabarrruj (bersolek/berdandan) dan memakai wangi-wangian karena di akhirat nanti kita para walinyala yang akan bertanggung jawab atasnya..

Pada hari di mana seseorang tidak dapat menolong atau membela orang lain walau sedikit pun, dan begitu pula tidak diterima syafaat dan tebusan daripadanya dan tidaklah mereka akan ditolong. Semoga Allah memberi taufiq kepada yang dicintai dan diredhainya. Aameen.

2 comments:

  1. Na'am ya super blogger. Pakaian mencerminkan apa yang didalam hati. Pakaian wanita hari yang terlalu keterlaluan dan menjadikan fesyen barat sebagai kiblat adalah sesuatu yang amat parah berlaku didalam masyarakat kita hari ini. Bertudung tetapi berbaju dan berseluar ketat. Ini bukannnya yang dibenarkan oleh syarak. Allahulmustaan. Semoga Allah memberi hidayah kepada mereka.

    ReplyDelete