Copyright © Ummu Sumayyah's Online Market
Design by Dzignine
Monday 30 September 2013

Kerepek Gunting Ikan Segar

Bismillah


Kepada sesiapa yang berminat untuk merasa kerepek gunting yang dibuat daripada ikan kembong segar yang baru naik dari laut kuala perlis boleh hubungi saya. Biasanya kerepek gunting ini dibuat dari udang kering atau ikan bilis. Tetapi ramai yang tidak tahu, sebenarnya kerepek gunting yang dibuat dari ikan segar lebih terasa kesedapan nya. Cuba dahulu baru komen. Boleh juga dibuat ole-ole untuk keluarga apabila pulang ke kampung nanti atau  dibuat kudap-kudapan ketika di waktu lapang.
.
Walaupun harganya lebih mahal sedikit daripada kerepek gunting biasa yang dijual di kedai-kedai, tetapi kerepek ini insyaAllah sesiapa yang merasanya pasti tidak akan menyesal dan terasa kepuasan  kerepek sebenar. Ia dibuat secara 'home made' oleh saudara seislam kita. Ia tidak boleh di dapati di mana-mana kedai kerepek kerana kerepek ini akan dibuat sekiranya terdapat permintaan atau pesanan sahaja. Kepada  sesiapa yang ingin memberi kerepek ini sebagai 'door gift' untuk majlis-majlis kenduri dan sebagainya, kami juga menyediakan perkhidmatan membungkus kerepek ini di dalam kuantiti yang kecil. 

Untuk pertanyaan atau tempahan sila hubungi saya :

019 2270840 Ummu Sumayyah.

Harga : 1/2 kg - RM12
           : 1 kg - RM20
(Tidak termasuk kos penghantaran)

1 plastik = 1/2 kg




Thursday 26 September 2013

Kepentingan Masa

Bismillah

Tuntutan Menghargai Masa

Teks : Ummu Sumayyah.


Allah Ta'ala berfirman dalam surah Al-’Asr 103: (1-3) yang bermaksud :

"Demi Masa. Sesungguhnya semua manusia berada di dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta yang sentiasa berpesan-pesan dengan kebaikan dan yang sentiasa berpesan pesan dengan kesabaran".

Allah ta'ala bersumpah dengan masa bahawasanya semua manusia berada di dalam kerugian dan kerugian itu juga berperingkat,

-Kerugian secara mutlaq iaitu mereka yang rugi di dunia dan juga di akhirat, terlepas daripada syurga Allah serta berhak untuk mendapatkan azab-Nya.

-Kerugian dari beberapa sisi sahaja. Walaubagaimanapun, di dalam surah Al-Asr, Allah subhanahu wata'ala telah memberi ingatan kepada semua manusia bahawa mereka akan berada di dalam kerugian kecuali mereka yang bersifat dengan empat perkara iaitu:
  1. Beriman dengan segala apa yang dikhabarkan oleh Allah dan yang diperintahkan oleh-Nya. Dan ketahuilah iman tidak dapat terpenuhi kecuali dengan ilmu kerana iman adalah cabang daripada ilmu. Dan tentunya ilmu yang dimaksudkan di sini adalah ilmu Al-Quran dan As-Sunnah.
  2. Beramal soleh. Dan ini mencangkupi segala perbuatan baik, baik yang zahir (nampak) mahupun yang bathin (tersembunyi). Baik yang berkaitan dengan Allah mahupun yang berkaitan dengan hamba-hamba-Nya. Baik yang wajib mahupun yang mustahab (sunat).
  3. Saling berpesan-pesan dengan kebenaran. Dan kebenaran yang dimaksudkan di sini adalah iman dan amalan soleh. Maksudnya, mereka saling berpesan sesama mereka dengan Ilmu, Iman dan amalan soleh. Harus ada ilmu dan iman dahulu sebelum melakukan amal.
  4. Saling berpesan-pesan dengan kesabaran. Iaitu bersabar dalam melakukan ketaatan kepada Allah ta'ala, bersabar dalam meninggalkan maksiat kepada Allah ta'ala serta bersabar atas takdir yang telah Allah tetapkan.
Dapat kita lihat di sini, dengan terpenuhinya (1-2) atau dua perkara pertama, seorang insan itu telah melengkapkan kebaikan buat dirinya sendiri. Manakala dengan terpenuhinya (3-4) atau dua perkara kedua pula, dia telah melengkapkan kebaikan buat orang lain. Dan dengan lengkapnya empat perkara ini,maka seorang insan itu telah membebaskan dirinya daripada belenggu kerugian serta berhasil untuk mendapatkan keuntungan yang besar.

Kalau kita perhatikan dengan lebih teliti lagi iaitu lawan bagi empat perkara di atas. Maka jelaslah kepada kita bahawa insyaAllah maksud  sumpah Allah itu di mana semua manusia berada di dalam kerugian dan kebinasaa;
  1. Lawan bagi iman adalah kufur.
  2. Lawan bagi amalan soleh adalah amalan yang jahat.
  3. Lawan bagi berpesan-pesanan dengan kebenaran adalah samada tidak berpesan pesan sama sekali ataupun berpesan pesan dengan kejahatan dan pendustaan.
  4. Lawan bagi berpesan-pesanan dengan kesabaran adalah samada tidak berpesan pesan sama sekali ataupun berpesan pesan dengan sifat gelojoh serta tamak haloba.
Semuanya adalah termasuk sifat sifat yang merugikan.

Oleh kerana itu, Nabi sallallahu 'alaihi wasallam bersabda di dalam sebuah hadith sahih yang maksudnya:


"Manfaatkan yang lima sebelum datang yang lima; waktu mudamu sebelum waktu tuamu, waktu sihatmu sebelum waktu sakitmu, waktu kayamu sebelum waktu miskinmu, waktu kosongmu sebelum waktu sibukmu dan waktu hidupmu sebelum waktu matimu"

Wallahu a'lam.

Sumber:Anakanda,Wan shahir


Tuesday 24 September 2013

Keutamaan menuntut ilmu agama

Hanya untuk renungan bersama.


Allah subhanahu wata'ala telah berfirman di dalam Kitab-Nya yang mulia yang maksudnya:

"Dan tidaklah aku menciptakan jin dan manusia kecuali supaya mereka beribadah kepada-Ku"

Daripada ayat di atas dapatlah kita fahami akan tujuan dan matlamat kita dipilih oleh Allah untuk berada di dunia ini. Bukanlah hanya untuk bersuka ria dan bukan juga hanya untuk makan, minum, buang air, pergi sekolah, balik sekolah, masuk universiti, kerja, kahwin, dapat anak, tua, dan mati sahaja. Akan tetapi tujuannya adalah jauh lebih besar daripada itu semua iaitu untuk kita semua beribadah kepada-Nya. Oleh itu elok kita tahu dahulu apa makna ibadah.

Ibadah adalah setiap perbuatan kita, perkataan kita dan juga keyakinan kita yang dicintai dan diredhai oleh Allah Subhana Wata'la.

Sebagai contoh; Sifat sabar. Ianya adalah sebuah ibadah kerana Allah ta'ala mencintai serta meredhainya. Dalilnya adalah firman Allah ta'ala yang maksudnya:

"Sesungguhnya Allah itu bersama orang orang yang bersabar"

Dan tidaklah Allah mahu bersama mereka kecuali kerana Dia mencintai serta meredhai sifat sabar yang ada pada mereka.

Contoh lain; Berdoa. ia juga merupakan sebuah ibadah kerana Allah ta'ala memerintahkan kita untuk berdoa hanya kepada Dia sahaja. Dalilnya adalah firman Allah yang bermaksud:

"Dan Rabb kamu mengatakan: Berdoalah kepada-ku nescaya aku akan kabulkannya buat kamu. Sesungguhnya mereka yang menyombongkan diri untuk beribadah kepada-Ku akan masuk Jahannam dalam keadaan yang hina"

Di dalam ayat di atas terdapat beberapa petunjuk yang menunjukkan kepada kita bahawasanya doa adalah ibadah;

  1. Perintah Allah kepada kita untuk berdoa hanya kepada-Nya. Dan tidaklah Allah ta'ala memerintahkan kita dengan suatu perkara melainkan Dia cintai dan redhai perkara tersebut.
  2. Allah sendiri yang menamakan doa itu sebagai ibadah.
  3. Allah mengancam orang orang yang menyombongkan diri untuk beribadah kepadanya dengan api neraka. 
Jadi jelas, Doa adalah sebuah ibadah. Maka, konsekuensinya adalah kita tidak boleh berdoa kepada selain Allah seperti halnya mereka yang berdoa kepada mayat di kubur yang diyakini ianya adalah mayat orang-orang saleh. Bahkan jika sekiranya mayat itu mayat Nabi sekalipun, kita tidak boleh berdoa kepadanya.

Kembali kepada tujuan kita diciptakan, Allah ta'ala berfirman di dalam ayat yang lain yang maksudnya:

"Adakah kamu menyangka (wahai manusia) bahawasanya Kami menciptakan kamu semua begitu sahaja (iaitu: tanpa ada maksud dan tujuan) sedangkan kamu semua tidak akan kembali kepada Kami? Maha Tinggi Allah, Raja yang Haq ( daripada melakukan yang demikian ). Tidak ada sesembahan yang berhak disembah melainkan Dia, Rabb Arasy yang mulia"

Allah ta'ala di dalam ayat di atas mensucikan diri-Nya daripada perbuatan yang sia-sia dan tidak berfaedah. Iyalah, kalau kita diciptakan di dunia ini tanpa ada matlamat ataupun tujuan sedangkan kita di sini diperintahkan dengan berbagai jenis perintah dan dilarang dengan berbagai jenis larangan. Kemudian, semuanya berakhir begitu sahaja tanpa ada pembalasan tentulah ianya adalah sebuah perbuatan yang sia-sia serta tidak dapat diterima oleh akal.

Oleh kerana itu wahai saudara saudari, hendaklah kita meningkatkan usaha kita dalam mempelajari ilmu agama agar kejahilan kita tidak memudharatkan kita. Berapa banyak orang yang amalnya banyak akan tetapi dia tidak mempunyai ilmu tentang apa yang dia amalkan tersebut. Hasilnya, amalan yang dia lakukan itu hanya akan memudharatkan dirinya sendiri kerana Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda sebagaimana yang diriwayatkan oleh 'Aisyah radhiallahu 'anha yang maksudnya:

"Barangsiapa yang melakukan suatu amalan yang tidak ada perintah daripada kami maka ianya tertolak" HR Musllim.

Daripada hadith ini, Rasulullah menegaskan bahawasanya setiap amalan ibadah itu, perlu ada perintah daripada Allah dan Rasul-Nya. ianya bukan boleh dilakukan dengan hanya berlandaskan akal dan hawa nafsu sahaja. Sebab apa saudara saudari?
Sebab agama kita ini datangnya daripada Allah ta'ala. Dia yang menurunkan agama ini dengan mengutus Nabi Muhammad sebagai penyampainya. Oleh kerana itu, semua ibadah yang hendak kita lakukan harus berdasarkan dalil atau 'lesen' daripada Allah dan Rasul. Semak dahulu, ibadah tersebut ada tak Nabi sallallahu 'alaihi wasallam memerintahkannya. Kalau ada, semak lagi bagaimana cara Baginda melakukannya. Bukannya dengan berpegang dengan akal dan menganggap baik semua perkara yang secara zahirnya kelihatan baik.

Baiklah, saya akan berikan sebuah contoh yang insyaAllah akan menperjelaskan lagi apa yang saya sampaikan ini.

Seorang lelaki masuk ke dalam masjid pada pukul 10:00 dengan niat untuk solat zuhur. Beliau berdiri tegak lantas melafazkan takbir. Beliau melakukan solat zuhur itu sebanyak 5 rakaat. Kemudian datang seorang lelaki lain yang memang dari tadi sedang memerhatikan dia. Lalu, lelaki yang memerhati itu pun bertanyakan kepada lelaki yang baru selesai solat itu akan solat yang dia lakukan. Dia menjawab solat zuhur. Lalu lelaki itu dengan hairan berkata: "solat zuhur pada pukul 10:00? Lima rakaat?.
Lalu dengan santai lelaki itu menjawab: "eh, salah ke saya nak solat zuhur sekarang? salah ke saya nak tambah satu lagi rakaat supaya pahala saya pun bertambah juga?

InsyaAllah saudara saudari tahu apa yang harus dikatakan kepada lelaki tersebut.
Wallahu a'lam. 

Sekian wassalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Sumber:Anakanda,Wan Shahir

Saturday 21 September 2013

Kelambu Moden Yang Praktikal

Bismillah

Teks : Ummu Sumayyah.

Kelambu diperbuat daripada tirai nipis yang lembut dengan jaring-jaring yang halus. Ia digunakan bertujuan untuk menghalang serangga daripada menggigit atau mengganggu orang yang berada di dalamnya.  Jangan risau, walaupun ia menghalang serangga tetapi ia tidak menghalang udara daripada masuk ke dalam kelambu.

Mungkin bagi orang-orang sekarang kelambu semakin jarang-jarang di lihat berbanding dengan zaman semasa saya kanak-kanak dahulu. Kalau zaman dahulu boleh dikatakan setiap rumah pasti ada kelambu terutama di kampung-kampung kerana biasanya di kampung terdapat banyak nyamuk. Kelambu dahulu berbentuk empat segi dan biasanya berwarna putih dengan pintu keluar yang diselisihkan  dan harus diikat dengan tali di setiap penjuru dan direnggangkan. Termasuklah saya sendiri, kalau dahulu semasa saya kecil saya masih ingat lagi,  setiap ahli keluarga saya akan menggunakan kelambu ketika tidur kerana ibubapa saya tidak suka menggunakan ubat-ubat nyamuk yang banyak bahan-bahan kimia beracun  yang tidak elok untuk badan kita. Apabila saya meningkat dewasa dan keluar belajar, bekerja dan berumahtangga penggunaan kelambu hanya tinggal nostalgia buat saya. 
  

Tetapi apabila zaman silih berganti manusia menjadi lebih kreatif lalu terciptalah pula kelambu ‘style’ baru yang di panggil kelambu moden. Bentuknya seperti khemah dan kalau dilihat betul-betul seakan-akan kelambu 'baby' pun ada. Ia boleh didapati dengan berbagai-bagai saiz dan warna yang menarik. Tidak perlu menggunakan tali yang boleh menyebabkan kerosakan pada dinding. Senang dibawa kemana-mana, nak balik kampung ke, beriadah ke, makan angin ke atau ke mana-mana saja kerana ia sangat mudah dipasang, senang dilipat dan senang juga untuk disimpan semula ke dalam beg khas yang disediakan. Dengan bentuknya yang unik seperti khemah, ia juga mudah untuk kita keluar masuk kerana mempunyai pintu yang berzip. Sangat sesuai digunakan oleh semua peringkat umur samada bayi ataupun orang dewasa. Begitu juga dengan mereka yang baru lepas bersalin dan mereka yang alah dengan ubat nyamuk terutama untuk orang yang ada sakit asma sangat sesuai menggunakan kelambu moden ini.


Walaupun di rumah saya tidak banyak nyamuk dan saya tidak perlu menggunakan kelambu ketika tidur, tetapi saya mempunyai dua kelambu moden ini sebagai simpanan. Saya akan menggunakan kelambu moden ini sekiranya terdapat gangguan bekalan elektrik di rumah saya di mana ketika itu kipas angin tidak boleh digunakan, biasanya nyamuk akan datang. Begitu juga ketika saya pergi makan angin atau balik kampung saya akan membawa kelambu moden ini bersama saya.

Pendek kata kelambu ini sangat-sangat praktikal buat keluarga saya. Kepada sesiapa yang nak mencuba kelambu moden ini bolehlah hubungi saya.

0192270840 ( Ummu Sumayyah )
0192790952 ( Abu Sobir )

Untuk pertanyaan, kami juga sentiasa available di whatsapp.

Harga :

Single : RM40
Queen : RM45
King : RM55



 
Friday 20 September 2013

Minyak Aromatheraphy


Bismillah


Teks : Ummu Sumayyah

Kali ini saya ingin menceritakan pula tentang pengalaman saya dengan minyak aromatheraphy. Tetapi sebelum itu izinkan  saya memberi  sedikit gambaran kepada pembaca tentang minyak ini dan bagaimana saya boleh suka dengannya.

Oleh kerana saya mempunyai lapan orang anak yang mana ianya boleh dikatakan ramai jugalah buat orang sekarang. Kalau zaman dahulu, mungkin lapan orang anak itu adalah perkara biasa...pernah salah  seorang daripada sahabat suami saya menanyakan kepadanya akan berapa bilangan anak yang beliau miliki. Sebaik sahaja suami saya menjawab soalan tersebut, dengan lantasnya terlihat perubahan yang jelas pada wajah sahabatnya itu sehingga membuatkan  mulutnya ternganga. Dengan spontan, sahabatnya terus berkata kepada suami saya “Saya tidak boleh ‘imagine’ bagaimana awak boleh membesarkan lapan orang anak pada zaman sekarang ini  dengan hanya seorang sahaja yang keluar bekerja untuk mencari rezeki”. Tambahan pula pada masa itu kami masih tinggal di Kuala Lumpur.  

Bagi saya anak-anak adalah anugerah daripada Allah dan Allah pasti akan mengurniakan anak kepada sesiapa yang dia mahu. Kita kena ingat bahawasanya anak-anak adalah pinjaman daripada Allah untuk kita menjaganya serta mendidik mereka. Kebanyakan ibu bapa sekarang hanya pandai menjaga anak akan tetapi tidak pandai mendidik anak. Allahulmusta’an. Moga Allah memberi saya kekuatan dan kesabaran dalam menjaga serta mendidik anak-anak. Ameen.

Sudah menjadi ketetapan Allah ta'ala kepada manusia iaitu semakin ramai anak yang dimiliki  seseorang, maka dia juga dapat melihat beraneka ragam perangai dan tabiat. Begitu juga dengan saya, anak-anak saya ada yang kuat makan, ada yang memilih makanan,  ada yang kaki jalan, ada yang suka terperap dalam rumah, ada yang rajin, ada yang kurang rajin, dan ada yang apabila menaiki kereta sahaja,pasti muntah (mabuk perjalanan) dan ini yang paling mencabar sekali sebenarnya. 

Kadang kala, jikalau Allah kurniakan kepada kami dengan kelebihan rezeki,  kami sering juga membawa anak-anak pergi makan angin. Tetapi hanya terhad di dalam Malaysia sahaja.  Nak dijadikan cerita, ada seorang anak saya ni dia memang sensitif kalau naik kereta. Tidak kiralah perjalanan itu dekat ataupun jauh, pasti dia akan muntah. Kadang-kadang saya sampai fikir dua kali kalau nak bawa dia naik kereta. Tambahan pula kalau jalan yang bengkang bengkok, sampai dua tiga kali kena tukar plastik muntahnya. Saya masih ingat lagi pada suatu hari saya menceritakan masalah anak saya tu kepada  salah seorang sahabat baik saya. Apabila mendengar masalah saya ketika itu, dia terus membuka tas tangannya dan mengeluarkan minyak aromatherapy dan beri kepada saya. Lalu dia menyuruh saya menyapu minyak tersebut pada anak saya yang suka muntah itu. Saya terus ambil minyak tersebut dan membuka penutupnya lalu  mencium bau minyak aromatheraphy tersebut.  Alhamdulillah saya dapati minyak ini mempunyai aromanya yang tersendiri. Berbeza dari minyak angin biasa. Namanya Minyak Angin Safe Care Roll On Aromatheraphy keluaran Indonesia.  Apabila saya mencubanya, saya terasa dingin dan sungguh menyegarkan.

Saya masih ingat lagi, ada sekali kami bercadang untuk pergi ke Cameron Highland.  Seperti biasa saya akan menyediakan beberapa helai plastik  untuk  kegunaan anak saya apabila dia ingin muntah. Setelah dinasihatkan oleh kawan saya tempoh hari,saya pun mengoles minyak tersebut ke bahagian-bahagian tertentu daripada badan anak saya sebelum kami memulakan perjalanan . Begitu juga semasa di dalam perjalanan, minyak tersebut sentiasa berada pada anak saya dan dia akan menghidu aromanya.   Alhamdulillah dengan izin Allah apabila kami sampai ke puncak Cameron Highland, hanya sekali sahaja anak saya muntah,itu pun apabila kami sudah hampir ke puncak. Begitu juga semasa dalam perjalanan pulang dari Cameron Highland. Alhamdulillah buat pertama kalinya anak saya tidak muntah langsung sepanjang perjalanan itu sehingga kami sampai ke rumah. 

Sejak dari itulah saya rasa sungguh teruja dengan minyak ini dan apabila ada apa-apa masalah seperti selsema, hidung tersumbat, pening-pening kepala, lenguh-lenguh, masuk angin dan kembung perut serta  mabuk perjalanan, saya akan menggunakan minyak aromatheraphy ini pada keluarga saya. Pendek kata, stok minyak itu sentiasa saya simpan di rumah dan di dalam tas tangan saya.

Komposisi minyak angin Safe Care ini terdiri daripada campuran Menthol, Camphor dan Essential Oil yang  berkhasiat sebagai aromatheraphy yang boleh melegakan masalah-masalah yang saya sebutkan di atas. Dan yang paling saya suka sekali dengan minyak ini adalah penyediaannya dalam bentuk kemasan roll-on. Jadi senang dan amat praktikal (tidak mudah tumpah) untuk digunakan walaupun pada anak-anak kecil. InsyaAllah saya akan terus menggunakan minyak aromatheraphy ini.

Sekiranya ada sesiapa yang ingin mencuba minyak aromatheraphy ini dan tidak tahu bagaimana untuk mendapatkannya bolehlah menghubungi saya.

0192270840 ( Ummu Sumayyah )
0192790952 ( Abu Sobir )

Harga sebotol RM12 (tidak termasuk kos penghantaran)

Untuk pertanyaan, kami juga sentiasa available di Whatsapp.





.Minyak Angin Aromatherapy
Safe Care Role On (Mind & Spirit)
.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEglAX6BQbHSnHofyhH7E5sevTY3QeeN0zn58TMbTiBZT2Fh8R4TL_Gy_EFvyZtXaxM83e47eaoGexuSuORfDi24br9zXFQFZW-3NHxISpUnjjRldyQ88RdE-zzQo8c4jYWi2wgYyY5RuFeR/s400/minyakangin.jpg
- See more at: http://www.rizi-biz.com/minyak-angin-aromatherapy-safe-care/#sthash.dFX5V6ad.dpuf


.Minyak Angin Aromatherapy
Safe Care Role On (Mind & Spirit)
.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEglAX6BQbHSnHofyhH7E5sevTY3QeeN0zn58TMbTiBZT2Fh8R4TL_Gy_EFvyZtXaxM83e47eaoGexuSuORfDi24br9zXFQFZW-3NHxISpUnjjRldyQ88RdE-zzQo8c4jYWi2wgYyY5RuFeR/s400/minyakangin.jpg
- See more at: http://www.rizi-biz.com/minyak-angin-aromatherapy-safe-care/#sthash.dFX5V6ad.dpuf
.Minyak Angin Aromatherapy
Safe Care Role On (Mind & Spirit)
.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEglAX6BQbHSnHofyhH7E5sevTY3QeeN0zn58TMbTiBZT2Fh8R4TL_Gy_EFvyZtXaxM83e47eaoGexuSuORfDi24br9zXFQFZW-3NHxISpUnjjRldyQ88RdE-zzQo8c4jYWi2wgYyY5RuFeR/s400/minyakangin.jpg
- See more at: http://www.rizi-biz.com/minyak-angin-aromatherapy-safe-care/#sthash.dFX5V6ad.dpuf



Wednesday 18 September 2013

Pakaian Sunnah

Bismillah

Teks : Ummu Sumayyah

Entri saya kali ini pula akan mengisarkan tentang pakaian yang dipakai oleh saya serta semua anak-anak perempuan saya apabila kami keluar dari rumah.  Seperti yang pembaca semua sedia maklum, sebaik sahaja saya membuat keputusan untuk tinggal di rumah sepenuh masa, Maka berlakulah  suatu peralihan cara hidup kepada diri saya dan juga keluarga saya. Kalau dulu semasa bekerja, saya seorang yang suka bergaya dengan fesyen-fesyen yang mengikut 'trend' semasa. Aurat tidak dijaga dengan sempurna, Saya sungguh sibuk menguruskan hal-hal duniawi. Masa saya banyak dihabiskan di pejabat, pergi kerja kemudian balik kerja itulah rutin harian saya. Mana dengan nak memikirkan kerja rumah lagi, suami dan anak-anak lagi. Jiwa saya kosong tanpa pengisian ilmu agama pada waktu itu. 

Selepas itu bermulalah era kehidupan baru buat saya. Timbulnya rasa kesedaran untuk memperbaiki diri ke arah yang lebih baik justeru menjadi hamba Allah yang diredhai dunia dan akhirat. Alhamdulillah, saya bersyukur kerana Allah ta'ala telah menganugerahkan kepada saya rasa kesedaran dan keinsafan itu, dalam keadaan saya masih lagi bernyawa dan bertenaga untuk melakukan ibadat kepadanya. Bukan semua insan dipilih untuk mendapatkan kesedaran begini. Tugas saya sekarang adalah untuk menjadi seorang hamba yang selalu bersyukur kepada Allah ta'ala serta tidak mengkufuri segala nikmat yang dianugerahkan kepada saya ini agar Dia tidak menarik kembali nikmat tersebut sebagaimana yang Allah katakan di dalam surah Ar-Ra'd ayat 11 yang maksudnya:

(( Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sebuah (nikmat) yang diberikan kepada suatu kaum kecuali apabila kaum  tersebut yang mengubah (nikmat) yang diberikan kepada mereka itu. ))


Untuk melakukan suatu perubahan sebenarnya bukanlah suatu yang sukar, hanya saja prosesnya yang agak tidak mudah.  Ia memerlukan keazaman dan kesungguhan yang kuat  daripada diri kita sendiri dan ia juga memerlukan sokongan moral daripada  ahli keluarga kita. Ia bukanlah sebuah proses yang singkat. Sesetengah orang, sangat disayangkan kerana mereka inginkan perubahan dalam masa yang sama, mereka ingin melihat hasilnya dalam sekelip mata. Sungguh mustahil sekali.  Apa yang penting bagi saya,  jika kita ingin melakukan perubahan lakukanlah dengan cara perlahan-lahan dahulu, sedikit demi sedikit yang penting istiqamah.

Memang tidak dapat dinafikan, Institusi kekeluargaan juga memainkan peranan utama dalam mencapai matlamat ini. Di mana hubungan  antara ibu bapa dengan anak-anak amatlah penting. Sifat saling memahami dan saling menghormati sesama ahli keluarga harus sentiasa dipupuk. Jangan jadikan rumah sebagai lembah pergaduhan ataupun pertelingkahan.  Rumah sepatutnya dijadikan sebagai satu tempat yang  gembira dan harmoni.

Perubahan harus bermula dengan mengubah diri kita sendiri dahulu.  Mana mungkin untuk mengajak orang lain berubah sedangkan diri kita sendiri masih di takuk lama. Kalau niat itu datangnya dari hati yang ikhlas kerana Allah iaitu inginkan kebaikan buat diri sendiri dan keluarga, insyaAllah  kebahagiaan yang diimpikan pasti akan datang. Walaupun jalan yang dipilih itu penuh dengan ranjau dan duri. Dihina, ditindas, rasa terasing, dipulaukan, dikatakan ‘extreme’ tetapi ketahuilah Allah tetap bersama kita saban hari, setiap waktu, setiap detik dan setiap ketika untuk membantu hamba-hambanya yang bersabar dan bertaqwa. Anggaplah setiap ujian dan dugaan yang melanda adalah tarbiyah daripada Allah untuk meningkatkan iman seseorang hamba itu serta menghapuskan dosa dan nodanya.

Allah ta'ala berfirman Surah Al-Baqarah : Ayat 153 yang maksudnya:

(( Sesungguhnya Allah bersama orang orang yang bersabar )) 

Berbalik kepada tajuk entri saya kali ini. Tentang adab-adab berpakaian bagi seorang wanita muslimah. Seingat saya, ujian Allah yang paling besar ke atas saya dan keluarga di dalam fasa perubahan ini adalah  cara pemakaian kami. Selepas saya berhenti kerja, saya cuba sedikit demi sedikit untuk melakukan perubahan dari segi penampilan diri saya walaupun ketika itu saya sudah memakai pakaian yang disebut pakaian muslimah tetapi sebenarnya ia masih belum memenuhi syarat-syarat agama kita. Sehinggalah anak lelaki sulung saya yang belajar di Yaman ketika itu, menyarankan kepada saya untuk mengubah sepenuhnya cara pemakaian saya dengan mengikuti perintah Allah serta bertepatan dengan Al-Quran dan As-Sunnah. Beliau (anak saya) ketika itu memberi saya banyak dalil-dalil daripada Al-Quran dan Hadith nabi tentang wajibnya bagi seorang wanita untuk menutup seluruh tubuhnya . Di antara dalil yang paling terkesan pada saya adalah firman Allah ta'ala di dalam surah Al-Ahzab ayat 59 yang bermaksud:

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”

Saya masih ingat lagi kata-kata dari anak saya ketika itu. 'Umi, hujjah dah sampai pada umi, jadi tidak ada lagi alasan di depan Allah nanti di Yaumul Qiyamah'. Sejak daripada itulah saya bertekad untuk mengubah cara pemakaian saya serta semua anak-anak perempuan saya sepenuhnya dengan memakai jubah atau abaya hitam dan berfurdah (niqab). Selepas saya memakai furdah, hati saya lebih tenang dan pergerakan saya rasa lebih selamat, walaupun ada sesetengah pihak yang menganggap pemakaian yang menutup aurat dengan sempurna ini tidak lagi relevan untuk dipakai di zaman serba moden ini, ia hanyalah budaya orang arab semata kerana di sana berdebu dan furdah itu hanyalah bertujuan untuk menghalang debu. Akan tetapi bagi saya, apa yang saya lakukan adalah mengikut perintah Allah dan perintah Rasul-Nya. Moga Allah memberkati  dan meredhai segala usaha saya. Ameen.

Nasihat saya buat mereka di luar sana yang juga dikurniakan kesedaran dan kefahaman untuk berubah serta memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik, jangan ditangguh-tangguh lagi. Laksanakanlah dan praktikkanlah keindahan islam itu di dalam kehidupan seharian kita.

Allah berfirman di dalam surah At-Tahrim ayat 6 yang maksudnya:

“Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya adalah malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan”



Sekian, Wassalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh


Bagi sesiapa yang berminat untuk mendapatkan jubah hitam polos kosong  tanpa sebarang hiasan/ sulaman (yang memenuhi sepenuhnya syarat syarat yang syar'i) boleh dapatkannya di pasar online saya.

Terdapat 2 'design'. 

1. Jubah biasa tapi besar di hahagian ketiak (berscalop).

2. Jubah 'A shape'.

 Kain jenis likra. Harga RM89( Tidak termasuk kos penghantaran)

Terdapat berbagai saiz ada S,M,L dan XL.

 Sebarang pertanyaan silalah sms atau whatsapp  saya.

Ummu Sumayyah : 019 2270840













Tuesday 17 September 2013

Sabun Susu Kambing Dengan Kolagen

Bismillah.

Teks : Ummu Sumayyah


Kali ini saya ingin berkongsi pula dengan pembaca sekalian tentang kisah sabun muka. InsyaAllah apa yang akan saya paparkan di dalam blog ini kebanyakannya adalah hasil daripada pengalaman saya sendiri ataupun ahli keluarga saya yang telah  menjadi bahan ujikajinya. 

Oleh kerana saya mempunyai ramai anak perempuan jadi sudah semestinya berbagai masalah kulit muka yang sering kami hadapi. Tiga daripada  lima orang  puteri saya  mempunyai kulit muka yang jenis berminyak. Antara ciri kulit muka berminyak ini ialah muka mereka senang ditumbuhi jerawat. Kadang kala saya sebagai ibu mereka naik buntu. Apa saja produk yang direkomendasikan oleh rakan-rakan saya sama ada sabun muka ataupun krim muka siang / malam, saya pasti akan membelinya untuk mereka cuba, tidak kira berapa harganya. Ada yang mahal dan ada juga yang murah.

Mungkin bukan rezki saya, walaupun sudah banyak produk yang dicuba tetapi semuanya tidak memberi kesan yang memuaskan. Kadangkala ada juga produk yang pada permulaannya nampak ada tanda-tanda positif tapi setelah memakainya beberapa ketika, jerawatnya muncul kembali sehingga kadang-kadang, jerawat itu akan naik dengan lebih banyak lagi. Hingga sampai ke tahap mereka naik bosan dan tidak sabar lagi sehingga mengambil keputusan untuk mengupas atau mencungkil jerawat tersebut dan akhirnya meninggalkan kesan parut jerawat atau bintik hitam di muka. Niat nak hilangkan jerawat, tetapi makin teruk jadinya sehingga nampak parut atau bekas jerawat. Allahulmusta'an.


Sehinggalah pada suatu hari puteri sulung saya entah dari mana dia mendapat idea untuk mencuba sabun muka yang dibuat daripada susu kambing. Lalu dia meminta saya untuk mencarinya. Alhamdulillah, pada suatu hari ketika saya dan suami pergi ke Thailand atas urusan kerja, saya terjumpa sejenis sabun susu kambing dengan kolagen keluaran K.Brothers (Thailand). Setelah membuat sedikit kajian di internet tentang sabun keluaran syarikat ini, maklumlah, berita yang sering saya dengar daripada rakan-rakan biasanya mereka menyuruh kita untuk lebih berhati-hati dengan produk keluaran  Thailand ini. Oleh sebab itulah, saya lebih selektif dalam memilih produk dari Thailand. Hasil kajian pun dijalankan dan setelah berpuas hati, barulah saya membeli sekotak sabun itu dengan tujuan percubaan pada awalnya

Sesampainya saya di rumah, saya terus memberikan sabun tersebut kepada puteri sulung saya untuk dia mencubanya, memandangkan dialah yang mula-mula meminta saya membelikan sabun itu untuknya. Pada masa itu adik-adik beliau masih tidak berani lagi untuk mencuba kerana sudah 'fobia' agaknya. Alhamdulillah dengan izin Allah, setelah menggunakan sabun tersebut beberapa kali, tiada sebarang tindak balas yang negatif berlaku. Begitu juga dengan jerawat baru, tidak ada tanda-tanda yang menandakan ianya mahu timbul. Ada sedikit keyakinan dalam dirinya untuk terus menggunakan sabun tersebut. Setelah habis sekotak sabun itu digunakannya dan nampak ada  kesesuaian  dengan kulit mukanya, maka saya terus membeli satu kotak besar yang terdapat sepuluh kotak kecil sabun di dalamnya.


Apabila melihat akan kesan positif ke atas kulit muka puteri sulung saya, maka barulah adik-adiknya pula ingin mencuba. Agaknya memang kulit anak-anak saya sesuai dengan sabun susu kambing ini. Sejak dari itu mereka terus menggunakan sabun susu kambing itu sampailah sekarang. Alhamdulillah semua kulit muka anak -anak saya sudah menjadi seperti sedia kala tidak ada lagi masalah jerawat. Dan di sini, saya dapat belajar satu faedah yang amat penting untuk kita semua ketahui iaitu tidak semua barang murah itu tidak berkualiti dan tidak semua barang mahal itu berkualiti dan semuanya kembali kepada situasi dan kondisi konsumer.

Bagi pembaca yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut lagi tentang sabun susu kambing ini, di sini saya ingin menceritakan serba sedikit apa yang saya tahu tentang sabun ini. Sabun susu kambing keluaran K.Brothers (T) ini merupakan sabun alami yang diformulasikan dengan susu kambing dan kolagen yang mempunyai banyak menafaat. Ianya sangat baik untuk kulit. Kandungan susu kambing adalah di antara yang memberikan banyak nutrisi penting supaya kulit kita kelihatan lebih cerah, putih dan halus. Tambahan pula apabila ianya dikombinasikan dengan kolagen yang berkhasiat untuk membuat kulit kenyal, tegang dan bersinar.


Khasiat sabun susu kambing dengan kolagen ini adalah : 
  •   Memutih serta menghaluskan kulit.
  •   Menghilangkan bekas-bekas jerawat serta bintik hitam di muka.
  •   Kulit tampak bersinar dan tegang
  •   Memutihkan bahagian tubuh tertentu seperti celah ketiak, kelangkang dan siku.
  •   Memberi kelembaban pada kulit.
  •   Menghilangkan garis-garis halus di wajah.
Bagi sesiapa yang ingin mencuba sabun susu kambing dengan kolagen ini dan tidak tahu di mana untuk mendapatkannya, bolehlah hubungi saya. Harga untuk 1 kotak kecil adalah RM 3.00. Sedang harga 1 kotak besar yang terdapat 10 kotak kecil di dalamnya adalah  RM25.00 (Tidak termasuk kos penghantaran).

0192270840 ( Ummu Sumayyah )
0192790952 ( Abu Sobir )

Untuk pertanyaan, kami juga sentiasa available di whatsapp.










" Kejujuran menentukan keuntungan yang sebenar "

Monday 16 September 2013

Baik Buruk Amalan Bertungku

Bismillah


Teks : Ummu Sumayyah


Di sini saya ingin berkongsi dengan pembaca sekalian tentang amalan bertungku.Terutama kepada anak-anak muda zaman sekarang yang mana kebanyakan mereka sudah tidak lagi mengambil berat tentang amalan bertungku ini, mungkin bagi mereka amalan bertungku ini sudah ketinggalan zaman dan sudah tidak relevan lagi dengan dunia perubatan moden sekarang. 

Bertungku adalah satu proses di mana besi panas atau batu panas samada batu sungai atau anak lesung akan diletakkan sekitar abdomen iaitu pada ari-ari/ bawah pusat dan di atas perut (bawah buah dada). Mengikut amalan orang dulu-dulu bertungku ini bertujuan untuk menghangatkan badan ibu, membuang angin, mengecutkan urat yang kembang selepas bersalin di samping memperbetulkan serta melancarkan perjalanan darah. Biasanya darah nifas mengalir lebih lancar selepas bertungku. Tempoh masa bertungku pula ikut pada keupayaan dan kemampuan masing-masing. Kalau yang rajin bertungku, biasanya ada yang sampai habis pantang dan ada juga yang bertungku hingga keluar darah nifas yang  terakhir dan ada juga  yang hanya bertungku dalam masa 2 minggu sahaja.. 

Ada setengah pendapat pula mengatakan amalan bertungku ini adalah amalan tradisional yang hanya sesuai dipraktikkan pada zaman dahulu sahaja. Zaman sekarang amalan bertungku ini tidak lagi sesuai kerana masyarakat sekarang lebih mempercayai kepada kaedah rawatan moden. Mereka berpendapat amalan bertungku ini akan mengakibatkan rahim kita mengembang semula dan berdarah kerana kita meletakkan besi atau batu panas di atas rahim. Mereka menggunakan teori 'benda kalau dipanaskan akan mengembang'. Seeloknya biar rahim kita mengecut dengan sendirinya untuk mengelakkan pendarahan. Adakah ianya betul? Wallahua'lam  Masing-masing bebas memberikan pendapat.

Bagi saya pula, amalan bertungku ini elok di lakukan ketika berpantang. Mungkin kalau zaman dahulu kita menggunakan besi, batu sungai atau anak lesung sebagai alat untuk bertungku tetapi sekarang mungkin penggunaan alat-alat seperti itu tidak lagi sesuai digunakan kerana faktor masa, tenaga serta kos yang mahal untuk mengupah orang terutama bagi mereka yang tinggal di bandar-bandar. Menyedari akan hakikat itulah semasa saya menjaga anak perempuan saya ketika dia di dalam pantang baru-baru ini, saya telah mencari-mencari satu solusi bagaimana cara untuk memudahkan kerja saya serta meringankan beban anak saya ketika di dalam pantang.

Dengan izin Allah suatu hari rakan saya mencadangkan kepada saya untuk mencuba tungku herbal. Lalu rakan saya terus membawa saya pergi berjumpa sendiri dengan orang yang membuat tungku herba itu. Setelah melihat tungku herba tersebut dan berpuas hati dengan segala maklumat yang diberikan maka saya terus membeli tungku herba tersebut yang di panggil dengan panggilan 'Tungku Herbal Pretty'.

Apabila pulang ke rumah, saya terus memanaskan air kukusan dan mengukus tungku herbal itu selama lebih kurang 15-20 minit bergantung kepada alat pengukus dan saiz api yang digunakan. Jika telah mendapat kepanasan yang dikehendaki bolehlah mula bertungku. Semasa tungku herbal itu di kukus ia akan mengeluarkan aroma serta bau akar-akar kayu yang sangat harum sekali kerana tungku herba ini dirumus daripada berpuluh-puluh akar-akar kayu dan herba-herba terpilih yang diambil dari hutan-hutan tropika dari negara Thailand dan Malaysia.

Antara khasiatnya yang baik adalah untuk :

  • Membantu aliran darah dengan sempurna juga turut membantu masalah kebas anggota badan akibat aliran darah yang tidak lancar.
  • Membantu mengendurkan saraf dan otot yang tegang dalam badan.
  • Mempercepatkan keringnya darah nifas dengan mencairkan ketulan darah.
  • Membantu mengembalikan semula kedudukan tulang pinggul ketempat asal. (akibat pembukaan ketika melahirkan anak)
  • Membantu mengurangkan masalah sengal badan dan kekejangan saraf serta sakit otot.
  • Membantu masalah lebam dan kesakitan serta bengkak kecil akibat bersukan atau cara hidup yang aktif.
  • Membantu mengempiskan perut selepas bersalin.
  • Membantu membuang angin dalam perut.
  • Membantu mengecutkan rahim serta mempercepatkan proses pemulihan selepas bersalin.

Bagi yang menjalani pembedahan pula, ia baik untuk membantu dalam mengecutkan luka jahitan, mengeluarkan darah kotor serta menghilangkan sakit-sakit badan yang tidak boleh diurut kerana pembedahan.


Tungku ini juga, tidak dikhaskan hanya kepada ibu-ibu yang bersalin sahaja malah ianya juga boleh digunakan oleh semua golongan termasuk mereka yang belum berkahwin dan menghadapi masalah segugut begitu juga dengan orang-orang tua yang mengalami sakit badan, sendi, sengal-sengal badan, sejuk dan banyak angin dalam badan.

Tungku herba ini juga boleh digunakan beberapa kali sehingga hilang bau akar-akar kayu itu tergantung kepada kekerapan  ianya digunakan. Selepas menggunakan tungku tesebut,  ia harus disimpan di dalam peti sejuk. Ianya bertujuan untuk memberikan ketahanan jangka panjang bagi tungku tersebut. Ia juga boleh digunakan semula dengan mengulangi proses yang sama seperti di atas.

Alhamdulillah saya sangat berpuas hati dengan tungku herba ini kerana anak saya kelihatan sihat tanpa banyak masalah ketika saya menjaganya dalam pantang tempoh hari. Di sini saya juga ingin berkongsi dengan sesiapa yang berminat untuk mencuba, maka bolehlah hubungi:

0192270840 ( Ummu Sumayyah )
0192790952 ( Abu Sober )

Untuk pertanyaan, kami juga sentiasa available di whatsapp.

Harganya RM 30 ( tidak termasuk kos penghantaran ).

Sekian, Wassalamua'laikum warahmatullahi wabarakatuh.

" Kejujuran menentukan keuntungan yang sebenar "