Copyright © Ummu Sumayyah's Online Market
Design by Dzignine
Saturday, 14 September 2013

Khasiat Buah Durian Belanda

Bismillah



Teks : Ummu Sumayyah

Buah durian belanda atau dikenali juga dengan  Soursop, atau di panggil juga dengan buah durian Eropah di  sebelah utara atau buah durian sayur di sebelah Kelantan. Sejak akhir-akhir ini ia menjadi terkenal dan sering disebut-sebut. Di antara sebab-sebabnya adalah kerana khasiat yang terkandung di dalam buah ini. Buah durian belanda ini dipercayai  dan bahkan telah pun dibuktikan secara medikal bahawasanya ia dapat memberikan sejenis 'anti-body' ke dalam badan konsumer yang secara tidak langsung dapat menyembuhkan penyakit kanser.

Bagi saya pula, saya sangat-sangat menggemari jus durian belanda ini sejak dari dulu lagi walaupun pada masa itu saya tidak tahu sebarang informasi tentang kelebihan dan khasiat buah ini. Tambahan pula sewaktu saya kanak-kanak dahulu, pokok durian belanda ini banyak di tanam di sekitar rumah saya. Akan tetapi apabila zaman berganti zaman dan hari berganti hari, buah durian belanda ini pun semakin dilupai dan semakin berkurangan serta jarang ditemui. Sehinggalah buah ini dipilih untuk dijadikan bahan ujikaji oleh beberapa orang pengkaji antarabangsa yang hasilnya sangat tidak disangka sangkakan. 

Ternyata, buah durian belanda ini dijadikan oleh Allah subhanahu wata'ala sebagai salah satu ubat untuk mencegah dan menyembuhkan penyakit kanser dan dipercayai sebagai pembunuh semulajadi sel kanser dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi kemo. Walaupun terdapat juga setengah-setengah pendapat yang mengatakan kajian yang dibuat itu hanya dikaji oleh saintis dalam aliran rawatan komplimentari bukannya oleh saintis perubatan moden yang di amalkan oleh doktor-doktor di hospital. Tetapi bagi saya walau apa pun pendapat yang di utara kan kita harus berlapang dada. 

Di sini saya ingin berkongsi dengan pembaca sekalian dua hadith sahih:

Sabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam, "Setiap penyakit itu, pasti ada ubatnya, sekiranya ubat itu sesuai dengan penyakitnya, maka akan sembuh dengan izin Allah ta'ala"

Juga sabdanya yang bermaksud:

"Berubatlah wahai hamba-hamba Allah, sesungguhnya tidaklah Allah menurunkan satu penyakit pun melainkan Allah juga menurunkan ubat untuknya, Ada yang mengetahuinya dan ada pula yang tidak mengetahuinya"

Oleh itu mari lah kita sama-sama jadikan ia sebagai amalan harian dengan mengambil buah durian belanda ini sama ada  meminum jusnya, memakan buahnya atau merebus daun / bijinya. Walaupun  kita tidak mempunyai sebarang masalah atau penyakit kronik. Bak kata pepatah  'mencegah itu lebih baik dari merawat. Wallahua'lam.

Disebabkan saya begitu menggemari jus durian belanda ini, suatu hari saya bertanyakan pada doktor 'google' lalu doktor 'google' memberi saya banyak informasi tentang durian belanda ini dan akhirnya saya terjumpa dengan sebuah syarikat yang mengeluarkan puri durian belanda. Lalu saya terus menghubungi dan mencuba jus durian belanda keluaran syarikat tersebut. Alhamdulillah rasanya seperti yang saya mahukan dan saya sungguh berpuas hati. Dalam hati kecil saya terus terdetik InsyaAllah saya sudah ketemu apa yang saya cari selama ini.

Setelah berbincang dengan suami, kami terus bersetuju untuk mendaftar sebagai agen jualan syarikat tersebut iaitu Puri Asli. Apa yang paling saya teruja sekali untuk menjual puri keluaran puri asli ini, kerana puri durian belanda yang dihasilkan oleh syarikat ini adalah 100% daripada isi durian belanda yang dikisar halus tanpa campuran gula dan bahan pengawet. Rasanya pula sungguh sedap dan berkhasiat sekali. Tambahan pula apabila difikirkan sekarang ini, sukar untuk dapatkan stok buah durian belanda yang 'fresh' dan kalau dapat pun stok buah 'fresh' tetapi harganya pula agak mahal sekali dan risiko pulak kerana isi dalam nya kita belum tahu elok atau tidak. Kalau dapat yang elok alhamdulillah tapi kalau dapat yang tidak elok isinya maka rugi pulak rasanya. Maka dengan itu lah kami membuat keputusan untuk mengambil  stok dari Puri Asli kerana ia mempunyai kualiti, rasa serta khasiat yang sama seperti buah segar.

Selain daripada kanser buah durian belanda ini juga dipercayai  berkhasiat untuk menurunkan tekanan darah tinggi, kandungan gula, kemurungan dan stress. Ia juga boleh menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik dan sebagai agen anti bakteria, anti fungus berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing. Wallahua'lam.









Untuk membuat jus, anda hanya perlu masukkan 2-3 sudu puri ini ke dalam gelas dan campurkan air serta air gula (elakkan gula sekiranya bertujuan perubatan) dan anda akan mendapatkan kualiti jus buah durian belanda sebenar, dan bukan kordial atau 'concentrated'. Ia juga amat sesuai utk dibuat 'ice blended'. Anda hanya perlu masukkan 2-3 sudu puri ini bersama ketulan ais. Kemudian kisarkannya dan campurkan sedikit gula. Cuba lah rasa..ia  pasti tidak akan mengecewakan anda.


Sekiranya ada sesiapa yang berminat untuk mencuba jus durian belanda ini dan tidak tahu di mana untuk mendapatkan nya jadi boleh lah hubungi saya. Harganya juga sungguh berpatutan sekali cuma sebekas RM35 (1 kg.)

0192270840 ( Ummu Sumayyah )
0192790952 ( Abu Sober )

Untuk pertanyaan, kami juga sentiasa available di whatsapp.

'Kejujuran menentukan keuntungan yang sebenar'

0 comments:

Post a Comment