Copyright © Ummu Sumayyah's Online Market
Design by Dzignine
Tuesday, 22 October 2013

Asam Jawa Kampung

Bismillah

Teks : Ummu Sumayyah


Bagi masyarakat Malaysia penggunaan asam jawa di dalam masakan adalah sangat sinonim terutama di dalam masakan melayu.Tetapi tahukah kita bahawa asam jawa ini, selain digunakan di dalam masakan ia juga mempunyai banyak khasiat. 

Masih ingat lagi saya ketika zaman kanak-kanak dahulu, apabila ada di antara adik beradik saya yang mengalami demam panas, maka ibu saya akan mengambil segenggam asam jawa dicampur dengan sedikit air lalu di ramas-ramas hingga sebati. Kemudian ibu saya akan menjelum asam jawa tersebut dengan menyapukan di atas bubun kepala anak-anak yang mengalami demam panas. Ia bertujuan untuk menyejukkan badan ketika demam. Tetapi asam jawa tersebut haruslah yang segar.

Dahulu keluarga saya akan membuat sendiri asam jawa ini. Ibu saya akan mendapatkan buah asam jawa matang dalam kuantiti yang banyak dari orang-orang kampung lalu saya serta adik beradik yang lain akan mengupas sambil membuang bijinya. Walaupun kerjanya agak rumit tetapi kami amat berpuas hati kerana menghasilkan asam jawa sendiri yang terjamin kebersihannya. Asam jawa ini juga dapat bertahan lama. Dari kecil saya sudah biasa dengan asam jawa kampung ini. Walaupun dahulu saya menetap di Kuala Lumpur, saya jarang membeli asam jawa yang dijual di kedai-kedai kerana rasanya tidak menepati dengan jiwa saya. Saya tetap akan membeli asam jawa kampung setiap kali saya pulang ke kampung. Terasa perbezaan nya apabila kita menggunakan asam jawa kampung ini di dalam masakan.  Keenakan masakan akan terasa di samping menyihatkan badan.

Bagi sesiapa yang ingin mencuba asam jawa kampung ini di dalam masakan, dan sukar untuk mendapatkannya maka bolehlah hubungi saya.

Harga :

1 kg - RM15 (Tidak termasuk kos penghantaran)


Asam jawa kampung yang sudah di buang bijinya.

Bagi sesiapa yang belum pernah melihat bagaimana rupa buah asam jawa. Di bawah ini adalah gambar buah asam jawa yang belum dipetik yang masih berada di atas pokok..

 

0 comments:

Post a comment