Copyright © Ummu Sumayyah's Online Market
Design by Dzignine
Friday, 1 November 2013

Ikan Pekasam Power

Bismillah

Teks : Ummu Sumayyah

Bagi sesiapa yang tidak pernah mengenali apa itu ikan pekasam. Di sini saya ingin memberi sedikit gambaran tentang ikan pekasam ini. Pekasam merupakan jeruk ikan yang diperam atau diawetkan dengan air garam, asam jawa dan disalut dengan beras goreng.. Mungkin pada zaman dahulu idea untuk membuat pekasam ini datang kerana memikirkan yang ikan tidak dapat disimpan lama dan ia cepat busuk, jadi untuk mengelakkannya masyarakat melayu telah mencuba berbagai kaedah di antaranya seperti membuat ikan kering atau membuat ikan pekasam. 

Biasanya ikan air tawar lah yang paling sesuai dijadikan pekasam seperti ikan lampam, puyu, sepat, talapia dan banyak lagi ikan air tawar. Ikan pekasam ini memang terkenal di negeri-negeri sebelah utara. 

Biasanya ikan pekasam ini digoreng hingga garing dan dicampurkan dengan hirisan bawang dan cili. Untuk menambah kan lagi selera perahkan sedikit air asam limau diatasnya. Apabila siap digoreng ikan pekasam ini enak dimakan dengan nasi panas. Saya sangat menyukai ikan pekasam ini.

Sesiapa yang nak mencuba ikan pekasam boleh lah hubungi saya. 

Harga sekilo RM25 (tidak termasuk kos penghantaran).




0 comments:

Post a comment